onsdag 10 september 2008

Populärkultur i undervisningen

Mitt stora projekt denna termin torde vara att få in denna bloggsidan på min riktiga hemsida.
Just nu har jag satt på kaffe till Stefan som kom in och var mycket upprörd över att kaffet inte var påslaget.

Idag har vi haft värderingsövningar på samhällskunskapen och pratat en del om antiken på historian. Vi såg en youtube variant av Iron Maidens Alexander den store men vi har det bästa kvar nästa vecka ska vi se ett avsnitt ur Jag Claudius som enligt mig är något av det bästa som har gjorts för tv.

Övriga genialiska tv-serier som man kan lära sig en del av är;
Simpsons, South Park, John Adams, Six Feet Under, Sopranos, Red Dwarf och naturligtvis Seinfeld.

Ikväll måste Sverige slå den forna fotbollstormakten Ungern (det bästa laget under tidigt 50-tal även om de stöp mot tyskarna i finalen 1954) för att det ska se bra ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Många intresannta pedagogiska tips här! Men är värderingsövningar verkligen det samma som att se film? Syftar titeln "500" på hur många gånger eleverna skall tvingas se den?
Och hur var det med kaffet i Sparta. Byggde kankse även, deras sammanhållning på att de inte bara på att de var beredda att dö för varandra, utan även sätta på kaffe för varandra?

Hristo sa...

Om eleverna via demokratiska medel övertygar en lärare om att se 300 är det väl inte mycket en lärare kan göra för att motstå dem?

Kaffe låter faktiskt mer som Xerxes grej.....

Anonym sa...

Så, ifall vi kommer att få läsa om Amerikansk Historia, får vi höra Iron Maiden - Run to the Hills då, måhända?

Hristo sa...

Det är naturligtvis en idé. Iron Maiden låtar går att använda till mycket varför inte The Trooper när det vankas Krimkrig?

Annars är ju en idé att lägga upp hela historiekursen kring Mel Gibson filmer från Passion of the Christ till Brännpunkt Jakarta och Dödligt Vapen II. Synd bara att vissa Gibson filmer är så usla.