fredag 29 augusti 2008

300 och kommunikationshistoria

Sitter och bloggar på historielektionen där vi ser en film om Sparta och Persien.
Denna vecka har demokraterna haft sitt partikonvent där över 600 bloggare var på plats.
Det är med andra ord inte så svårt att få information 2008 (även om ju bloggandet liksom den globala uppvärmningen är såååå 2007). Dessutom går det ju att följa konventet på i princip alla tidningar online. Jämför detta med 1632 då det tog över en månad för rådet i Stockholm att få reda på att den stackars hjältekonungen Gustav II Adolf dött i Lützen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant blog om alternativa undervisningsmetoder. Förövrigt är jag inte säker på om Gustav II Adolf verkligen är död. Jag läste nämligen nyligen hans blogg.

Hristo sa...

Det lever en Gustav II Adolf i oss alla

Anonym sa...

Jag hörde att Gustav II Adolf och Elvis hade siktats på Ibiza förra månaden. Men, vem vet?

Hristo sa...

Jag tror att han har rakat av sig sitt distinkta skägg vilket gör att det är svårt att känna igen honom. Är han dessutom på Ibiza torde han vara solbränd vilket gör det ännu svårare.

Anonym sa...

Jag anser starkt att 300 var det lärorikaste som hänt på en historialektion någonsin! En djupare analys om kung Leonidas och hans glada mannar efterlyses!

Hristo sa...

Efter den positiva responsen på 300 känns det nästan som om vi borde köra igång med en historisk filmklubb här på skolan :)