tisdag 3 mars 2009

Hej Hopp

Servus,

Den trägne lärarbloggsläsaren har kanske märkt att bloggandet varit skralt på sistone. Detta beror till stor del att vi har mycket annat för oss. Ni vet lektioner, resurstider, pilar och dylikt. Det beror även på att det förts en del diskussion om lärarbloggens vara eller icke vara på skolan.
Jag hade tänkt skriva en slags förklaring till min bloggs existens. Ett bloggens svar på "You have been granted the greatest gift of all the gift of life. Justify yourself"

Sedan tänkte jag...shiiit pallla...
och nöjer mig med att skriva detta. Min blogg är inte alltid akademisk saklig och följer inte alltidslaviskt diverse kursmål. Det är i själva verket aldrig fallet. Jag skriver ner mina personliga betraktelser av världen, skolan och försöker då och då komma med något tänkvärt. Ibland kan man riskera att lära sig något och någon gång kanske man till och med roas av att läsa bloggen, ibland skriver jag bara oväsentlgheter som endast kan underhålla de närmast berörda om ens det.

Det övergripande syftet är att få läsaren att komma närmare mig som människan bakom den stränga lärarmasken. Ibland kan min blogg även vara sarkastisk...

6 kommentarer:

tsss sa...

Det är ju just därför man läser din blogg, för att det är kul att du vågar vara personlig och "inte bara en lärare".

Det är ju det många elever tror jag uppskattar - att du är lite som din blogg, med skön humor och inte alltid seriös men samtidigt lärorik.

Jag hoppas du inte överväger att lägga ner bloggandet! :D

Anonym sa...

Vi förstår! Vi har fått inblick i den sarkastiska inre Mikael ( den gamlas och den nyas . Men var är den stränga lärarmasken? Men jag tillhör onekligen de priviligierade närmast berörda som även råkar bli roade av dina oväsentligheter. Så jag håller helt med föregående talare.

Anonym sa...

Så de lärare som klagar över bloggandet; kom med bättre idéer själva! Gnälla kan vi alla göra, men om vi nu gnäller måste vi komma på något bättre själva.
Kan man inte det är det lika bra att vara tyst.

Inte för att försöka provocera någon, inte ämnat med detta, men snälla, gnäll lite mindre. Mikaels blogg innehåller väl ändå mycket lärorikt, och det är inte hämtat ur någon bok. Personligt skrivet och smått humorisktiskt ibland, något fel med det? Nej.

Hristo sa...

Jag får tacka för de värmande orden.

Jag vill också påpeka att det mig veterligen inte varit någon lärare som klagat på min blogg. Däremot har det förts en diskussion kring vad man kan och inte kan skriva, vem som egentligen dragit igång den diskussionen vet jag inte.

Att diskutera och utvärdera något är iofs inget fel.

Hristo sa...

P.S. Den stränga lärarmasken ligger vid kaffekokaren...

tsss sa...

Förresten.. tänkte på en sak också..

Att säga att du ska ta bort din blogg pga att du reflekterar över saker är väl nästan olagligt?

Want a cup of Yttrandefrihet, anybody?