fredag 30 januari 2009

Det måste sägas

Så är det åter fredag, åter helg men först en tung arbeit, arbeit arbeit fas.
Jag har egentlgen inte tid för detta inlägg men jag måste få detta ur mig. Jag har gått omkring och burit på detta under en längre tid. Jag kunde inte sova igår kväll på gund av det men nu ska det ut! Nu måste jag publicera min topp fem tv-serier!

En lista över de bästa tv-serierna är egentligen mer definitiv än över de bästa böckerna. Det finns över ett hundratal riktigt bra böcker medan de riktigt bra tv-serierna är relativt få. Förutom de jag har med på listan är det högst tio stycken som är värdiga att nämna. Ett axplock av dessa är black adder, six feet under och the office.

Här kommer således de objektivt (ja det är ingen subjektiv lista utan detta är de bästa tv-serierna) fem bästa serierna rangordnade:

I) Jag, Claudius
Emperor Augustus: You know Claudius I am a bit of a republican too.



II) Seinfeld
Det är som om Mozart gjort en sitcom. Seinfed är 90-talet. Independence George!!


III) Red Dwarf
Denna märkligt okända brittiska science-fiction komedin är underbar och har en av de allra största anti-hjältarna någonsin Arnold Judas Rimmer!


IV) Sopranos
Om Seinfeld är 90-talet så är Sopranos 00-talet.


V) South Park och Simpsons
Ok jag tar den feges väg ut men det går inte att välja mellan Cartman och Homer, det låter sig helt enkelt inte göras



Det går även att kolla in serierna på imdb.com. Naturligtvis har alla över nio i betyg...

Slutligen välkommnar vi Kenta till bloggosfären!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser väl ut som väntat. Själv har jag bara vaga minnen av Jag, Claudius sedan jag var liten. Det som dock ligger till min fördel är att jag såg serierna när de gick för första gången, så bara det säger vål en del.

Andreas sa...

Nummer två till fem skulle jag kunna ta med på min lista, men ettan. Nej tack!

Anonym sa...

Family Guy skulle ha kommit in på den delade 5:e platsen!

Hristo sa...

Family Guy är rolig men saknar genialiteten hos Simpsons och South Park.