tisdag 16 september 2008

En dag i President Zardaris era eller en dag i Mikael Westins liv

04.30 Vaknar av att min katt spyr (brukar hända varannan dag denna vecka känns det som). Förbannar mig, själv och katten medan jag långsamt torkar upp kattens lämningar. Endast drygt två timmars sömn kvar. Jag leker med tanken på en löprunda men avfärdar den som en absurditet.

06.50 Vaknar igen, ännu värre denna gången är det väckarklockan och det betyder att jag måste gå upp.

07.20 Ger mig ut i kylan för att cykla till kneget. Brukar gå men när jag ska vara på plats 07.30 försöka jag spara varje minut.

07.40 Ska göra kaffe men vi har slut så jag får gå och "låna" lite av nedanvåningen (För övrigt anser jag att......)

08.00 Stefan kommer i tid och blir glad över att kaffet är påslaget (jag vet ärligt talat inte om det hänt förrut). Däremot vill han inte prata utan pekar strängt mot min lektionssal. Jag lommar snällt iväg mot dagens första lektion.

08.00-9.50 Finansiering och Kalkylering. Lektionen gick rätt ok, eleverna arbetade på bra. Dessutom tittade vi på Brunei!!

9.50-10.00 Rast. Elevrådsordföranden berömmer min tröja :) Idag går jag klädd i ett par svarta bomullsbyxor och en svart tröja med något slags mönster. Jag har inget minne när jag köpte eller fick något av plaggen men jag vill uttrycka någon slags neutralitet idag.

10.00-11.10 Samhällskunskap A. Eleverna arbetar på med sina temauppgifter. En rätt behaglig lektion för den bloggande läraren. Går omkring och försöker få eleverna att arbeta hårt och flitigt. Frågan när slutar vi ligger ständigt i luften men det går bra. Det går bra...

Får också tid att prata börsen med Patrik och skickar resurstider till Johan.
Vi lever i intressanta tider, hur djupgående är Credit Crunch? I somras sade en ekonom på Lehman Brothers att han trodde krisen var över igår fick han sparken....Är vi på väg mot en krasch? Kan jag tjäna pengar på säljoptioner? Eller har börsen redan räknat med en lågkonjunktur? Varför är Greenspan mycket mer orolig nu än när han var chef för FED?

11.05 Frågan slutar inte vi nu kommer och jag låter eleverna gå. Själv ska jag ner och hämta en talarstol.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är med stor spänning vid får ta del av Mikels spänannade liv.Jag är stolt och rörd över hans prestationer. Att komma till jobbet och se honom lomma iväg på lektioner, medan jag i lugn och ro får avnjuta det kaffe han så kärleksfullt han lagt all sin möda att tillreda är stort. Men vi är många som undrar över, vad som ligger bakom hans olika uppenbarelseformer. Väljer han tex sina kläder själv, han säger att an inte riktigt vet varifrån de kommer. Kan det vara så att de ligger framlagda på en stol jämte sängen när han vaknar.

Kanske vi skulle utlysa en tävling för att rösta fram dagens höjdpunkt i Miakels liv. Vakna till att katten spyr tycker jag för min del slår resten av dagen. Vi väntar på den spännande forsättningen!

Anonym sa...

Är detta bloggens svar på en dag i Ivan Denisovitjs liv? Jag upplever ett pardigmskifte i skolans bloggosfär!

Anonym sa...

Två saker. Trevligt att elever känner till Ivan Denisovitj, och trevligt att Mikael anammar cut up- metoden (sista stycket).